Toto je blog sloužící k prezentaci mých názorů. Budu ráda, když svůj názor napíšete do komentářů. Nicméně byla bych velmi ráda, pokud by se to obešlo bez hádek, nadávek a útočení. Jsem ochotná vést rozumnou diskuzi, pokud ne Vy, nemám důvod odpovědět.
.

Veganství

17. ledna 2017 v 11:14 | Circle |  Lidé a vztahy
I když sama se považuji za člověka, co by přírodu raději chránil, než ničil, přesto mám proti veganismu značné výhrady.

Nijak mi nevadí, když je někdo vegan. Ať si každej jí klidně kameny, ale pokud mi ještě někdo řekne námitku, která je vytvořená společnostmi, které vydělávají na veganech, tak mu asi dám přes držku.

Jaké jsou takové námitky?
"Člověk je býložravec - má tenké střevo a stoličky." - a zároveň má řezáky a schopnost maso strávit. Pokud by byl člověk býložravec, maso by mu žaludek nestrávil ani náhodou. To, že se maso tráví podstatně pomaleji, než zelenina, není důkazem, že je člověk vegetarián. Člověk je všežravec, tím to pro mne končí.
"Jak můžeš jíst kuřata a přitom mít doma kočku?" - abych pravdu řekla, snědla bych i koně, kočku, psa, klokana, klidně i člověka, je mi to jedno. Odmítám rozlišovat. Není to tak, že půjdu a zabiju svou kočku, kterou sním. Ne. Má kočka je má kamarádka. Pokud by mi ale někdo naservíroval kočku, snědla bych ji. Maso jako maso.
"Nemyslíš si, že jíst zvířata je špatná karma?" - ano, ale to stejné si myslím o zabití komára, který mi saje krev. Raději se soustředím na palčivější problémy, jako třeba dětská práce, či zamořování oceánů plasty.

Naprosto souhlasím s faktem, že veganství je zdravé, i když jsem si to dříve nemyslela. Jenže přechod na veganský jídelníček si žádá spostu informací a hlavně člověk musí přesně vědět, jestli to jeho tělo zvládne. Pokud tento přechod zanedbá, hrozí mu podvýživa, nedostatek vitamínů, padání vlasů, rozpadající se nehty...prostě nic příjemného.

Co mi ale na veganství vadí úplně nejvíc je fanatismus, který kolem tohoto hnutí koluje. Hodně veganů se ani nestresuje s tím, jestli jsou ostatní lidi vegani. Zároveň je hodně veganů, kteří jsou schopní vám naprosto znechutit jakékoliv jídlo, ve kterém je maso. "Fuj, jak to můžeš jíst, vždyť to před chvílí ještě někde běhalo!"
Vegan (potažmo i vegetarián) aby dosáhl svého cíle, musí v ideálním případě šířit své poselství, aby maso nejedlo co nejvíce lidí. To už je dle mého špatně. Žádné hnutí by nemělo mít "misijní" podtext. Pak se z toho stává fanatismus.
A pardon, že to takhle řeknu, ale pokud jako vegan nejíte vejce, ale jíte avokádo, dopouštíte se ještě většího zločinu proti přírodě.

Další věcí jsou sojové výrobky. Hodně veganů si nahrazuje maso sojovými výrobky. Jenomže soja způsobuje nárůst estrogenu u mužů a tím pádem i neplodnost. Nevíme, co soja dělá s naší genetickou výbavou, to zjistíme až za pár desítek let na našich dětech. Zároveň se sojou je mnohdy spojená dětská práce. Opravdu jste v pohodě se zaměstnáváním dětí a přitom hysterčíte z každého vejce?

Osobně bych volila spíš flexiteriánství. Je to způsob života, kdy člověk nejí maso/mléko/vejce z velkochovů. Nyní na takový způsob života nemám peníze, tak jsem udělala kompromis o té doby, než na to budu mít. Nekupuji si stehna a prsa zvlášť. Koupím si celé kuře, to vykostím a každou jednotlivou část využiju. Z kostry polévka, z prs nudle, nebo těstoviny, stehna a křídla opeču...díky tomu mám jídlo na 14 dní.
Ráda bych měla své slepice na zahradě. Ráda bych měla svou krávu, která by mi dávala mléko. Ráda bych si vykrmila svého pašíka a pak v zimě udělala zabijačku pro celé okolí. Ráda bych si udělala myslivecké zkoušky a lovila jen ta zvířata, která jsou v mém revíru přemnožená. Jenže na to nemám ani peníze, ani čas. Třeba někdy bude.

Nakonec bych ráda řekla - ať je každý vegan, vegetarián, bretharián...je mi to opravdu jedno, ale já se přemluvit nenechám. Ať už máš argumenty jakékoliv, ráda si s tebou zajdu na večeři do veganské restaurace, ale vegan ze mě nikdy nebude. Už jsem o tom i párkrát přemýšlela, jenže mně veganská strava zkrátka nechutná a většinou je mi z toho blbě. Nemám totiž moc v lásce lutěniny a můj zažívací systém je také nemá rád.

A jen takové rýpnutí na závěr - jak můžete vědět, že rotliny necítí bolest?

(toto je článek na téma týdne "Fanatismus"...ještě na tohle téma minimálně jeden článek napíšu...nicméně v komentářích si ten fanatismus odpusťte...věřte mi, argumenty, které mi tam napíšete, jsem slyšela milionkrát a žádný mne niky nepřesvědčil)
 

18 lidí ohodnotilo tento článek.

Komentáře

1 Jana | E-mail | Web | 18. ledna 2017 v 14:51 | Reagovat

Vegani jsou zvláštní sekta. Dokážu souhlasit se vš´ím, co jsi napsala. Obzvláště i s tím, že veganství může být zdravé, pokud k tomu má osoba vědomosti.

A to s dětskou prací? Touché!

2 Circle | Web | 18. ledna 2017 v 22:15 | Reagovat

[1]: Ámen sestro! :D

3 Jana | E-mail | Web | 19. ledna 2017 v 7:11 | Reagovat

[2]: Hej jestli zjistím, že jsi někdo, koho z duše nenávidím, ale v anonymitě jsi zbožňování hodná osoba, tak se picnu!

4 Circle | Web | 19. ledna 2017 v 16:07 | Reagovat

[3]: Je to možný :D Hodně lidí mě nemá rádo :D Ale zas na netu se nechovám o tolik jinak, než ve skutečnosti :D

5 Jana | E-mail | Web | 20. ledna 2017 v 7:50 | Reagovat

[4]: Od té doby, co mne to napadlo, mne to děsí :D

6 Circle | 20. ledna 2017 v 16:37 | Reagovat

Se podiv na můj druhej blog :D Tam se o mně dovíš možná co nejvíc :D (ale píšu tam samý sračky, tak se nediv :D)

7 Matthias | 27. ledna 2017 v 13:42 | Reagovat

Dovol mi malý názor jakožto mnohaletého vegetariána.

Pro začátek, je mi úplně fuk co jíš a jestli jít maso nebo ne, není to má starost.

Nicméně, že vegen musí zjišťovat spoustu informací, aby mohl být vegan je pravda. Na druhou stranu, každý by měl mít nějaké povědomí o jídlo obecně - i ten, co jí všechno - měl by vědět, co co obsahuje a co z čeho získá a co je zdravější a co není. Rozhodně to není na škodu.

Ale není to úplně pravda. Já třeba chodím do veganské restaurace, co mám naproti přes barák. Takže se nemusím o nic starat :D A to vegan ani nejsem :) Oni to udělají za mě a já jim jen dám prachy za jídlo B)

Prakticky se mi ale nelíbí některé vyloženě lži masožravců. Znovu opakuju, že je mi fuk, co druzí jedí nebo ne...

Ale měl jsem známýho, který třeba šel na demonstraci za zákaz kožešin a týrání zvířat tohle a ono a je proti testování. A přitom jí maso.

Fajn - připadá mi to trochu pokrytecké. On, že kožešiny člověk nepotřebuje a já mu říkám, že maso taky ne - já ho nejím a žiju.

A on, že bez masa se žít nedá a že by umřel na nedostatek bílkovin a takový hovna :D

Kdyby jedl třeba jednou za týden třeba rybu, tak bych nic neměl proti - řeknu si, že jo, že neplýtvá a opravdu jí maso jen "pro přežití a dostatek bílkovin"

ale on se cpe masem denně a prakticky jen na chuť, protože mňam mňam masíčko mu chutná - z čirého rozmaru se jen tak cpe. A pro jeho rozmar umřelo zvíře.

Takže jestli ten samý člověk kritizuje kožichy, tak to potěš koště tvl. Pokrytectví level over 9000.

8 Ann Taylor | Web | 27. ledna 2017 v 13:56 | Reagovat

Závidím schopnost udělat z jednoho kuřete jídlo na čtrnáct dní :-D Ale nejlepší je neřešit. Je mi fuk, kdo co jí. Já maso ráda, mám přístup i k domácím chovům a zveřinu máme od myslivce a jsem s tím v pohodě. Vím, odkud maso je, vím, že kdysi běhalo, umím ho zabít a zpracovat a nevadilo by mi ochutnat to, co se konzumuje jinde na světě. Psa nebo velrybu třeba. Proč ne. Vedle toho mít rád luštěniny, ovoce a zeleninu a člověk může být spokojenej.

9 Mimi | Web | 27. ledna 2017 v 13:59 | Reagovat

Souhlasím s tebou, ale už jsem si nastavila takovou filozofii, ať se každý stará sám o sebe.
Také někdy nechápu jejich jednání, ale pokud mi to někdo necpe, (nejen veganství), tak je mi to jedno :)

10 Rozita | 27. ledna 2017 v 15:25 | Reagovat

[7]: To zvíře by zemřelo v každém případě, dnešní společnost funguje na základě, že se chrlí určité množství po kterém může být poptávka a nadbytek se vyhazuje. Tudíž, ač to maso sní nebo ne, to zvíře bude zabito tak jako tak, protože kdyby ne, ani by nežilo. Zvířata by nebyla chována, protože jejich záměr by nebyl - použití ve stravování. Pokud se zvířata chovají z toho důvodu, že budou zabity nebo ne, tak jako tak, ač si pokrytec dá nebo nedá v pátek slaninku, to zvíře je a bude v každém případě mrtvé. :D

11 jsemmaamasmozkem | Web | 27. ledna 2017 v 15:30 | Reagovat

Úplně souhlasím. Veganství mi nevadí, ba dokonce by se dalo říct, že by nebylo na škodu to na krátký čas zkusit. Ale strašně, nehorázně mi vadí to, jak vegani a vegetariáni ostatním vnucují svůj názor a chovají se nadřazeně. Samozřejmě to nedělají všichni, ale bohužel drtivá většina ano

12 Alue | 27. ledna 2017 v 15:51 | Reagovat

Ano.. zapomněla jsi ještě na jeden kvalitní hlod: Když jíš maso, tak nejsi dobrý člověk, ale jsi zrůda bez srdce. :)

13 Katka | Web | 27. ledna 2017 v 16:21 | Reagovat

Nerada bych se s tebou dohadovala, ale na některá tvá tvrzení prostě nemůžu jinak než reagovat, snad nevadí :).

Už tvá první věta mi přijde poněkud smutná, píšeš, že se snažíš o ochranu přírody, ale zároveň s veganstvím moc nesouhlasíš. Nicméně už jsi někdy slyšela, že živočišný průmysl je jeden z největších znečišťovatelů životního prostředí?

Tobě je jedno, jaká zvíře sníš, dobře to považuji za rozumnější argument než u většiny lidí, kteří určitá zvířata jí jen kvůli tomu, jak jim to říká společnost. Např. prase je chytré asi jako tříleté dítě a to co kvůli lidem musí narozdíl třeba od psa v našich končinách postupovat je podle mě pokrytectví. Nemají mít snad všechny zvířata nárok na stejný welfare?

Srovnávat zabití zvířete kvůli chuti  se zabití parazita, který ti něco dělá ti přijde stejné?

Zjištění informací o vyváženém stravování na rostlinné stravě není nic hrozného a dá se to i samozřejmě udělat postupně, když má někdo obavy. Prostě si stačít jen najít chvíli čas s přečíst si pár seriózních článků a zkouknout několik videí.

Ano, přehánět by se to oprvadu nemělo, ale ona je vážně občas těžké jen mlčet (a tím podstatě souhlasit) s tím co je dnes podstatě zbytečně pácháno na zvířatech. A teď ani tak nemyslím jejich smrt, ale ten otřesný život ve velkochovech, který prožije většina z nich.
Ano avokáda jsou problém, ale to je dnes spousta dalších věcí. Ovšem zlehčovat kvůli tomu vajíčka? Utrpení slepice, která většinu života prožila v prostoru o velikosti zhruba A4, jen aby člověk koupil své milované vajíčko za 2Kč? Domácí vajíčka mi ovšem nevadí.

Už jsi četla o škodlivosti sóji nějaké seriozní vědecké články? Protože názory o její škodlivosti pocházejí snad skoro vždy z nějakých pochybnách webů. V Asii ji jí jako tradiční jídlo už několik staletí a neslyšela jsem, že by měli nějaké problémy.

Flexiteriánství rozhodně zní míň špatně než klasický způsob stravování, to uznávám. Ale pořád jde o to, že člověk zabijí a případně i trápí jiného živého tvora jen kvůli svému chuti a ne kvůli tomu, že maso a pod. potřebuje k životu. Ale když s tím dokážeš žít, tak dobře, jo to už rozhodně víc tvoje volba, než když platíš za utrpení ve velkochovech.

Taky jsem si vždycky msela, že na rostlinné stravě nepřežiju, protože jsem luštěniny nenáviděla, ale časy se mění ...

Rostliny dost možná cítí bolest. Ale za prvé něco holt jíst musíme.
Za druhé zvíře, člověk a kytka mají úplně jinak stavěné tělo, takže zatímco u zvířat víme, že bolest většinou vnímají velmi podobně jako my u rostlin tohle srovnání není.
Za třetí jako vegan máš na svědomí  mnohem míň životů rostlin než člověk, co jí klasickým způsobem.

14 Pražský poděs | E-mail | Web | 27. ledna 2017 v 16:53 | Reagovat

Rozkošné pokrytectví. Proti "veganismu" (lol, co to je za slovo) výhrady očividně nemáš, jestli ano, tak budeš asi schizofrenik, nebo něco podobného. Máš výhrady k pár magorům, úplně stejné výhrady, jaké  mám například já proti pár militantním bojovníkům za to, že žraní masa je tradice a že maso člověk žijící pohodlným životem 21. století v prvním světě nutně a bezvýhradně potřebuje.
Se společnostmi vydělávajícími na lidech, kteří si myslí, že maso potřebují, očividně problém nemáš. Se společnostmi vydělávajícími na lidech, kteří jsou nemocní a nemohou dejme tomu lepek, či laktózu, problém nemáš. Aha.
Protože "palčivější problémy" jsou někde jinde, aha. Lol. Hlavně, že chráníme přírodu, viď.
Ne, tohle neni výžblebtek nějakého pochybného "vegana" tvými slovy. Maso jím. Občas. Svátečně, abych tak řekla, moc dobře si uvědomuju, že jím mrtvolu, jen se nerada omezuju. Ale nenavážím se do veganů, protože je to kravina. Stejná kravina, jako to, že moderní člověk maso potřebuje. Ať si každej jí co chce, já bych třeba ráda jedla přesně ty pitomce, kteří říkají, že maso potřebujeme. Bohužel, je to nezákonné. Tady. U nás. V ČR.

15 Circle | Web | 27. ledna 2017 v 16:55 | Reagovat

Jen podotknu (a měla jsem to i do článku napsat), že jsem několikrát uvažovala o tom, že nebudu jíst maso. Jenže moje tělo zkrátka není stavěné an takovou změnu. Luštěniny jím skoro s odporem a jedinou věc z luštěnin, co dokážu sníst, je klasická čočka na kyselo s párkem a polévka z červené čočky.

Nicméně děkuji za komentáře [7]: a [13]:. I když s vámi z velké části souhlasím, stejně si neodpustím říct, že jen dokazujete mé tvrzení a to, že veganství/vegetariánství je fanatismus.:)

Jak říkám, třeba mě někdy uvidíte na dvorku krmit slepice a králíky.:) (další věc je, že pokud zabíjíte zvíře správně, ani mu nedojde, že by ho něco mělo bolet a zdechne hned...děsuplné zabíjení zvířat ve velkochovech ani nekomentuji)

16 Circle | Web | 27. ledna 2017 v 16:59 | Reagovat

[14]: Schizofrenik - jé, kdybys věděla, kolik lidí mě tak nazvalo (a částečně máš i pravdu, jen si pleteš pojmy s dojmy).:D Pokrytec - taky, nedovolím se říct opak.:)
Snažím se žít život v jakémsi mezistředu a hlavně mě čeká ještě hodně práce...jak na svých názorech, tak na mém přístupu ke světu. A právě od toho mám tento blog, abych si s odstupem času tyto články přečetla a případně i názor přehodnotila.

17 Pražský poděs | E-mail | Web | 27. ledna 2017 v 17:00 | Reagovat

[16]: Jasný, chápu. To já se zase vždycky budu navážet do názorů, které jsou debilní. V pohodě.

18 klavesnicetuka | Web | 27. ledna 2017 v 18:18 | Reagovat

Proč je horší jíst avokádo než vejce?

19 Katka | Web | 27. ledna 2017 v 18:58 | Reagovat

[15]: Pokud vím, tak jsem všechny vaše názory neoznačila jako špatné. Jen jsem reagovala na několich vašich argumentů proti veganství. A to je podle Vás hned fanatismus?  
Zároveň jsem ani nepsala, že jedinou cestou je rostlinná strava, protože připouštím, že v rámci domácího chovu s dobrými podmínkami, už to tak nějak dokážu pochopit, když si myslíte, že bez živočišných produktů nemůže být.  
Na mě spíš fanaticky působí konvečně stravující lidi, kteří nevidí dál než přes svoji pohodlnost a chutě bez ohledu na následky a fakta.

20 Anna | Web | 27. ledna 2017 v 20:51 | Reagovat

Skúsim ti odpovedať na otázku, prečo (niektorí) vegáni jednoducho vždy budú ostatným kecať do toho, čo (ne)jesť.
Osobne rozlišujem dva hlavné motívy pre prechod na rastlinnú stravu: morálny a ekologický. Kým ten prvý sa líši od jedinca k jedincovi, stojím si za tým, že každý inteligentný človek by sa mal aspoň trochu zamyslieť nad tým, ako veľmi svojim stravovaním ničí našu planétu. Úplne ma rozčuľujú ľudia, ktorých strava sa z 80% skladá zo živočíšnych výrobkov. Je to nezodpovedné a absolútne nepotrebné  (a až kontraproduktívne aj pre samotného človeka). Rovnako ma ale rozčuľujú ľudia, čo nakupujú nové oblečenie každý týždeň a čo nemajú problém hodiť do jedného koša štós papiera, sklenený pohár aj plastovú fľašu. Tých tiež informujem o tom, že ak sa každý bude správať tak isto, za chvíľu to začne byť naozaj zlé.
Takže buď vegánovi na zvieratách strašne záleží a páchané násilie je v jeho očiach rovné hrôzam genocíd, a chce ho zastaviť, alebo mu len záleží na planéte a rozčuľujú ho pohodlní rozmaznaní žrúti, ktorí ignorantsky označujú všetky fakty o tom, koľko krava vyprdne metánu a koľko % sklenníkových plynov to tvorí, že hoaxy. Alebo obe.
Menšia poznámka k sóji: ako bolo vyššie povedané, sója je konzumovaná už nejaký ten čas a zatiaľ sme nevymreli. Geneticky modifikovaná sója už problém byť môže, ale garantuje ti, že tá sa do tofu a sójových defektov nedáva. Navyše k práci detí - tou sójou pestovanou na bývalých pralesoch v zlých podmienkach sú práve kŕmené európske a americké prasiatka. Keďže vegáni sú väčšinou celkovo ekologicky a ľudsky orientovaní, drvivá väčšina výrobkov určená pre nich je bio a fairtrade.
Treba len prijať fakt, že aj tí vegáni "fanatici" (hoci podľa mňa, ohľadom jedla sme fanatici všetci) ťa chcú "indoktrínovať" z nejakého dôvodu - a že v jeho správnosť veria natoľko, že sa sami vzdali niečoho, na čom boli odchovaní (a čo vie chutiť fakt dobre). A že je dosť hlúpe ignorantsky si hľadieť svojho a ohrádzať sa len tým, že nikoho do teba nič.

21 Lasička | 27. ledna 2017 v 21:06 | Reagovat

Jen bych ráda reagovala na ty velkochovy. Jak víte, že se zvířata ve velkochovech zabíjejí brutálním způsobem? Viděli jste videa, kde neomráčené zvíře leží ve vlastní krvi a má zlámané končetiny? S velkou pravděpodobností jsou tyto videa ze zemí mimo EU, v Evropě je zákonem daný postup, jak jatečné zvíře usmrtit (nejprve omráčit, až je zvíře bez sebe , zavěsit, vykrvit), jednak to odpovídá hygienickým standardům, jednak u toho zvířata zbytečně netrpí a je to rychlejší způsob porážky. Toto by podle zákona mělo platit i pro maso do EU dovážené.
A ještě na okraj ke kožešinovým farmám. Opravdu vidím rozdíl v tom dát si maso/vejce/mléko a koupit si kabát z norků. Na jeden kabát potřebuju zabít asi 70 norků, kteří žili v mrazech, aby měli lesklejší srst, jejich maso, či jiné produkty se nespotřebují, takže zvíře umře jenom z rozmaru. Pokud chcete namítat, že hospodářská zvířata žijí v bídě, ano, ale v dlouhodobém hledisku je alespoň výhodou, že je celkem velký zájem o welfare a existují nějaké kontroly, které pohodlí zvířat kontrolují. Navíc chovatel by měl nejvíc vědět, jak zvýšit výnos u hospodářských zvířat - čím větší pohodlí, tím větší kvalita. U kožešinových zvířat - čím větší mrazy, tím lesklejší, hebčí srst.

22 all-is-magic | E-mail | Web | 27. ledna 2017 v 21:13 | Reagovat

To s tou sojou mě vždy pobaví, jedla se v Asii po tisíce let a nevypadá, že by tam muži nezvládali svou práci plnit.

To stejné s deficitem vitaminů. Ten si můžeš uhnat na jakékoliv stravě.

Jinak jasně, kupovat avokádo je horší, než si vzít vajíčko od slípky, co ti běhá na dvoře, ale kolik lidí si kupuje pouze ekobio vejce a jí ekobiomaso?

Vidím že máš environmentální stránku nastudovanou, ještě tu je ale ta zdravotní. Jinak vegani nejí jenom luštěniny. Ty se musí taky umět dobře připravit - je to jak s masem, nesmíš připálit ani jíst za syrova.

Rostliny cítí bolest. Rostliny jsou inteligentní. Ovšem jejich konzumace je snížená tím, že je budu jíst přímo já, nebude je jíst kráva, ze které potom mám méně kalorií, když to srovnám s úmrtím rostlin.

23 T. | 27. ledna 2017 v 21:37 | Reagovat

Ahoj, jen po takovém letmém přečtení článku - kde ty veganský fanatiky všichni potkáváte? Já znám vegetariánů dost a veganů několik a nikdy jsem se nesetkala s tím, že by mi něco nutili... pravda, občas si rýpnou, ale fanatické chování nějak prostě nepozoruju... jinak mi to přijde stejné, jako se vším ostatním - na začátku nějakého rozhodnutí je člověk nadšený z nového směru svého života a chce se o to podělit s co nejvíce lidmi... a pokud je to pózér, nechá toho, pokud je odhodlaný, přestane ho bavit vytrubovat do vesmíru, co jí :D

24 zjinyhosveta | Web | 27. ledna 2017 v 23:24 | Reagovat

Já byla na mase doslova závislá, nedovedla jsem si představit život bez něj. V současné době je to už půl roku, co jsem se masa nedotkla a to z etických důvodů. Dřív lidi museli jíst maso aby přežili. Dnes už nemusíme, máme jiných bohatých zdrojů dost a je od nás opravdu hnusné zabíjet zvířata, když už jejich maso k přežití nepotřebujeme. Ale celá má rodina maso jí a já držím jazyk za zuby, protože na hádání se a obhajování svých rozhodnutí nemám sílu. Ani s rodinou, ani s nikým jiným.

25 zjinyhosveta | 27. ledna 2017 v 23:26 | Reagovat

Spíš jsem asi měla napsat náladu, takhle to vypadá, že jsem teď děsnej chcípák :D ale moje krevní výsledky jsou naprosto ukázkový a jsem podle nich ten nejzdravější člověk na světě..

26 BarbaraJane | Web | 28. ledna 2017 v 0:03 | Reagovat

Je pravda, že i z mého pohledu (tedy pohledu vegetariána) na to jdou vegani často špatně, protože silou nikoho nepřesvědčíš. Ale upřímně? Oba tábory si nemají co vyčítat. Stačí aby se někdo dozvěděl, že nejíš maso, a už se do tebe pustí nějaký masožravý chytrolín, který se cítí uražený už tím, že nějaký vegetarián vůbec dýchá stejný vzduch jako on. A hned ti začne cpát, že bez masa umřeš a že mu nemáš nic nutit (a to nestihneš říct ani fň, natož pak komukoliv cokoliv nutit).

27 Myfair favourite | E-mail | Web | 28. ledna 2017 v 9:38 | Reagovat

Každý si dělá v dnešní době, co chce, tak se nedivím, že už narážíme na vegetariány, vegany, ty, co žijí ze vzduchu (tito lidé opravdu existují) a tak dál. Souhlasím, že člověk je všežravec, ale třeba normálně kočku nebo psa bych nesnědla, jen kdybych byla týden či dva bez jídla, však se říká, že hlad je nejlepší kuchař, no ne? :)

28 askldflůasdkf | 28. ledna 2017 v 9:41 | Reagovat

"pokud by se to obešlo bez hádek, nadávek a argumentů" - promiň, ale víš, co je to argument? Ne, nemá to ten stejný význam v češtině jako v angličtině :D

29 Matthias | 28. ledna 2017 v 9:42 | Reagovat

[10]: To je možný, že je zabité

ale ať mi netvrdí někdo, kdo jí maso jen proto, že mu prostě chutná, že ho jí pro to, aby přežil

a pokud kritizuje kožešinový farmy za plýtvání, ale jí víc masa, než nezbytně nutně potřebuje, ať mi neříká, že neplýtvá

to je celé

30 Tai Todd | 28. ledna 2017 v 9:46 | Reagovat

Mě spíš "zaráží" že to pořád baví lidi řešit. Není to výmysl tohohle století, vegetariáni i vegani existují už stovky let, jen dnes je víc možností, prostředků, víc lidí se k tomu obrací. Někdo dočasně, protože ho to zaujme, někdo protože to tak prostě vidí, jako správný přístup. Já se k tomu dostala postupně, přes vegetariánství, když jsem v dětství začala odmítat maso. Najednou mi došlo, že jsem vlastně vegan, protože jsem po mase postupně vypustila i jiné složky. Prostě mi to přestalo chutnat, ostatní důvody přišly pak s tím, jak jsem zjišťovala, co se jak zpracovává, funguje atd. Jsem zdravá, jím vyváženě, daruju krev, roky jsem neměla ani chřipku. (neříkám, že je to tím, ale znám jen málo aspoň stejně zdravých lidí) Nikomu to necpu. Naopak to před lidmi vytahuju co nejmíň, protože se vždycky najde někdo, kdo mi nutně musí vysvětlit, že jsem vlastně magor, maso je hrozně dobrý a proč jako něco takovýho dělám? ( jako minulý týden, když jsem si "dovolila" objednat vege burger. A už ty kecy jely a já přitom neřekla ani popel...) Protože chci, snadná odpověď. Ano, existují pošuci, co to všem cpou, vyřvávají a věř, že i mezi vegani jsou silně neoblíbení, protože z nás všech pak dělají fanatické magory. Protože nejvíc jde samozřejmě vidět ten, kdo řve.

31 leanne009 | Web | 28. ledna 2017 v 10:44 | Reagovat

[7]: Súhlasím s tebou, tiež som už pár rokov vegetariánka a žijem, som zdravá, v pohode. Vo všeobecnosti platí pravidlo, že čím viac škrtáme, tým viac si musíme dávať bacha na to, aby sme mali v strave všetko, čo treba.
To s tým pokrytectvom je pravdepodobne ešte vyšší level než 9000.

32 ChilliPepper | Web | 28. ledna 2017 v 11:48 | Reagovat

Mně nijak Vegani nevaděj, ale nevím, kde berou plnohodnotné bílkoviny :/. Snad alespoň ty neplnohodnotné (rostlinné), přijímají v dobrých dávkách.

33 zjinyhosveta | 28. ledna 2017 v 12:04 | Reagovat

[27]: Já bych zvíře nesnědla ani když bych chípala hlady. To by mi prostě etika nedovolila. Jejich život je méněcennější, než ten můj? Já myslím, že oni mají stejný právo na život jako my.

34 zjinyhosveta | Web | 28. ledna 2017 v 12:06 | Reagovat

[32]: Ono to s tou plnohodnostností není tak divoký. Poslední výzkumy ukázaly, že vstřebatelnost bílkovin z luštěnin je stejná jako z masa a když si člověk nakombinuje např. luštěniny a rýži, tak má plnohodnotnou bílkovinu raz dva ;)

35 Kleo Báthory | 28. ledna 2017 v 12:19 | Reagovat

Ja nejem nič živočíšne, ale nemyslím si, že človek je bylinožravec (len mám na to isté dôvody, prečo odmietam všetko živočíšne z obchodu) :D Ale keby som žila na dedine, tak by som si určite dala nejaké to mäso raz za čas, keby to ešte pred zabitím behalo po záhrade :D

36 David | E-mail | Web | 28. ledna 2017 v 14:55 | Reagovat

Souhlasím, jen kočku bych teda nejedl. :-D

37 Mykolas | E-mail | Web | 28. ledna 2017 v 15:53 | Reagovat

Je trošku smutné, že házíš všechny lidi do jednoho pytle, samosebou, že se takoví vegani najdou, ale nejsou takoví všichni víš? Navíc arguumentuješ spoustou blábolů. Trochu nechápu proč tyhle dvě strany to furt baví dokola řešit. I ten nesmyslný boj proti veganství by se dal nazvat fanatismem.

38 lovitka | Web | 28. ledna 2017 v 16:17 | Reagovat

Aj, ok, jsem vegan :D
Některé části tvého článku jsou super, líbí se mi "Jenže přechod na veganský jídelníček si žádá spostu informací a hlavně člověk musí přesně vědět, jestli to jeho tělo zvládne." To je první věc, kterou by si měl člověk přemýšlející nad přechodem k rostlinné stravě uvědomit, a i tímhle směrem by veganská osvěta měla jít.
Zároveň se mi ale hodně nelíbí třeba věty jako - "Raději se soustředím na palčivější problémy, jako třeba dětská práce, či zamořování oceánů plasty." Taky se soustředím na ekologické problémy. Zároveň se soustředím i na problematiku stigmatu kolem duševních poruch, na to, jak je společností vnímáno znásilňování, na rasismus a xenofoii... a taky na práva zvířat, no. Nic z toho není nijak důležitějším či vyšším problémem, kvůli kterému bychom ty ostatní museli ignorovat. A třeba co se týče té dětské práce, tak děláš v článku třeba u příkladu s avokádem to samé, co na veganech odsuzuješ - vyvoláváš pocity viny za něco, co tobě nepřijde v pořádku ;)
Rýpnutí na závěr se pak řádí právě mezi ty argumenty, které člověk slyší tisíckrát a které moc nedávají smysl.

39 lovitka | Web | 28. ledna 2017 v 16:23 | Reagovat

BTW pracuji v nemocnici a NIKDY by mne nenapadlo nutit rostlinnou stravu lidem, kteří ji prostě přijímat nemohou.
Člověk samozřejmě není býložravec. Ale v dnešní moderní společnosti existuje způsob, jak se zdravě stravovat pouze rostlinnou stravou. A výhodou je pak to, že kvůli tobě neumírají zvířata chovaná v děsivých podmínkách. Pro mne konec rovnice :)

40 lovitka | Web | 28. ledna 2017 v 16:25 | Reagovat

PLUS (a už opravdu končím, vážně :D) jak už tu někdo zmiňoval, veganství má i velký pozitivní ekologický dopad. Když ne zvířata, tak možná je toto téma, které by tě jako člověka, který se zajímá o zamořování oceánů, mohlo zajímat ;)

41 Viollet | E-mail | Web | 28. ledna 2017 v 22:04 | Reagovat

Jestli je soja tak spatna, vetsina Asie musi byt totalne degenerovana  nebo co. Treba thajci zerou soju snad kazdy den, pac je skoro v kazdem jidle. Jihovychodni Asie kultivuje soju uz tisice let. Nechapu, proc se kolem jedne obycejne potraviny dela takovy humbug.

Ale souhlasim, ze se hodne veganu chova vazne nesnesitelne.

42 Chariot | 29. ledna 2017 v 6:29 | Reagovat

https://www.youtube.com/watch?v=jjjRkyIxYaQ

43 Circle | 29. ledna 2017 v 10:31 | Reagovat

Podotýkám - v Asii nejí sóju na každodenní bázi, jak se to děje teď. Do kafe sojové mléko, k obědu sojové kostky, k večeři musli se sojovým mlékem...tohle se v Asii neděje. Nehledě na to, že asiati mají úplně jinak nastavený organismus a třeba skutečnost, že oni nedokážou strávit větší množství alkoholu, tak my možná nedokážeme strávit větší množství soji (říkám možná). Teď aktuálně se účinky soji na lidský organismus sledují. Nelze určit, jestli je zákonitě špatná, či dobrá, protože nevíme, co to způsobuje dlouhodobě (v řádech několika desítek let).

A jak říkám...co mi na veganství vadí nejvíc (a možná i jako jediné), tak je ten fanatismus.

A palčivější problémy? Osobně mám docela omezenou kapacitu na řešení světových problémů. Někteří lidé to tak zkrátka mají. Pro mě je důležitější omezit dopravu fosilními palivy, takže se omezuji na lokální potraviny (avokádo tedy není lokání potravina...nehledě na to, že rostoucí spotřeba avokáda aktuálně ničí mexické pralesy). Postupem času chceme přejít na jídlo bez obalu. A třeba oblečení si kupuji jen v sekáčích, nebo podědím po sestrách/kamarádkách. Nechci totiž sponzorovat dětskou práci, která je přímo spojená s většinou levné značkové módy (na drahou fakt nemám).

To je můj názor, vy mějte jaký chcete vy. Je mi upřímně jedno, co si kdo myslí. Nehraji si na spasitele světa, ani jím být nechci.

Jsem ráda za pozitivní komentáře od veganů/vegetariánů a děkuji za osvětlení některých faktů. Podotknu ale, že už jsem je slyšela/četla milionkrát a ani jeden z vás mi nenapsal nic nového.:)

(a upřímně jsem ani nečekala, že se to dostane na hlavní stránku...a ani o takovou publicitu nestojím)

44 Malkiel | E-mail | Web | 29. ledna 2017 v 12:59 | Reagovat

Je to přesně jak píšeš. Člověk je všežravec a šmytec. A jakékoliv vegetariánství, veganství či frutariánství je vždycky krajní polohou. A krajní polohy jsou vždy podezřelé, že se za tím skrývá i něco jiného. Třeba i ten fanatismus nebo nějaká jiná mentální nevyrovnanost. Někdo z důvodů mentální nevyrovnanosti třeba uteče k drogám, někdo k hracím automatům, z někoho se stane fanatický sportovec a z někoho třeba vegetarián.
Ostatně, i třeba takovej Hitler byl vegetarián, protože měl panickej strach o své zdraví.;-)
Ale já se osobně na tuto problematiku dívám raději s humorem.
http://malkiel.blog.cz/galerie/kravinky#98276703

45 Susane S. | Web | 29. ledna 2017 v 14:11 | Reagovat

Sice nejím maso, ale za vegana ani vegetariána se nepovažuju, protože řízků bych snědla tucet, ale vadí mí natrhané maso v omáčce nebo guláši, to prostě nemůžu, ještě když ti šlachy zůstanou mezi zubama, to už skoro bleju.

46 hogreta | E-mail | Web | 29. ledna 2017 v 15:05 | Reagovat

Se článkem souhlasím. Jediné nad čím se pozastavuji, je ten text o sóje. Proč bychom se o jejich účincích měli dozvídat až od našich dětí? V Asii se sója jí už několik generací, dokonce snad celá staletí - a že by měli nějaké problémy způsobené sójou, o tom jsem fakt nikdy neslyšela. Spíš mám pocit, že tyhle články o škodlivosti sóji se stávají pro "nevegetariány" jakousi pákou, kterou chtějí na vegetariány působit. Ale sója není náhražka masa. Sója je sója, maso je maso. V Asii se sója používá i v masitých pokrmech. Nicméně v tom ostatním s tebou vlastně souhlasím a vnímám to tak nějak podobně:).

47 Tonino | 29. ledna 2017 v 15:41 | Reagovat

[46]: Pokiaľ nie je GMO, tak je to v pohode...

48 L. | Web | 29. ledna 2017 v 18:36 | Reagovat

[47]: Ona i ta škodlivost GMO je spíš pověra, co s realitou nemá mnoho společného.

49 Necroparanoia | E-mail | Web | 29. ledna 2017 v 19:22 | Reagovat

Máš ve všem pravdu. Jakmile se z něčeho stane fanatismus, je to špatně. Já prostě maso jíst budu, protože vegetariánská strava mi nedělá dobře. Nejím ho moc, protože to je mi pak těžko, ale už jsem sama na sobě vychytala správné množství které potřebuju. Kupuju co nejvíce masa vcelku, z kuřete se najím já i moje kočky.

[13]: Argumentuji ti zpátky. Píšeš že rostliny možná cítí bolest, ale něco jíst musíš. Ale to samé je to se zvířaty, prostě je to tak na planetě zemi nastavené a já se nebudu omezovat zas tak moc, abych padla vysílením bez živin. Snažila jsem se být vegetariánem, něco o tom vím. Snažila jsem se doplňovat živiny podle rad letitého vegetariána, který je ve skvělé kondici a zvládá to. Jenže já to prostě nezvládám. Dělám toho pro planetu hodně, mnohem víc než rádoby fancy cool hipster veganky na sociálních sítích, ale prostě svou základní existenci a vrozený pud jíst neomezím, stejně tak jako ho neomezí divoká zvířata.

[21]: Souhlasím, všechny ty rádoby na city hrající videa jsou pořízena mimo EU, podle norem EU by taková porážka neprošla.

[23]: Bohužel jich je stále hodně. Jsi velmi šťastný člověk jestli jsi je ještě nepotkala :D

[44]: Také souhlasím, připadá mi že lidé kteří nějaký způsob stravování vyznávají fanaticky, mají vlastně nějaký vnitřní problém a chtějí ho zaplácnout tím, že se zařadí do nějaké skupiny, kde je všichni budpu plácat po ramenou a budou se navzájem utvrzovat v pocitu, že oni jsou mesiáši společnosti a my jen plebs, který ještě neprozřel.

[47]: Bububu, zlé GMO. Bojíme se reálného způsobu, jak trochu vyřešit nedostatek jídla. Inu, lidé se také báli telefonu, fotoaparátu a automobilu.

50 Katka | Web | 29. ledna 2017 v 20:23 | Reagovat

[49]: Tak zvířata a rostliny cítí a žijí úplně jiným způsobem, ale to už jsem psala nahoře. Takže když už holt něco jíst musíme, tak mi přijde logičtější vybrat k jídlu to, co kvůli naší stravě méně trpělo.
Proč by to na této planetě mělo být tak nastavené? Máme snad od Země návod, který nám říká, jak se chovat? :D Vždyť spousta věcí, co se dřív bralo za normu  je dnes považována za špatné. A lidi jsou zvláštní druh, co vyvíjí jinak než ostatní tvorové.
Je vědecky dokázáno, že na rostlinné stravě můžeš bez problémů zdravě žít, ale dobře, pokud bys teda patřila mezi nějakou skupinku lidí, kterí by díky této stravě měli problémy, tak by bylo pochopitelné, že kvůli svému zdraví konzumuješ zvířata.
Ale jíst jen ty, která prožila spokojený život a v menším množství než je dnes normou. Protože to, co se děje ve velkochovech je týrání, které se dá těžko považovat za něco přirozeného.  Též to dnešní množství zkonzumovaných zvířecích produktů nikdy dřív nebylo. Těžko tak může být tahle volba jen věcí toho dotyčného, když živ. průmysl způsobuje tolik negativního.  
Divoká zvířata nemají na výběr, my ano. Oni navíc ty svou kořist trápí jen tím, že ji zabijí a ne, že ji navíc drží v nepřirozených podmínkách.

51 B | Web | 29. ledna 2017 v 21:49 | Reagovat

zdravá, plnohodnotná a vyvážená strava by měla člověku poskytnout všechny živiny, které potřebuje k životu. Ve veganské stravě bude vždycky chybět vitamin B12 a ten si budou muset doplnit-jak jinak než pilulkou. Vitamin D vegetarián se aspoň napije mléka ale vegan si dá zase pilulku. A to už není plnohodnotná strava. Navíc některé esenciální aminokyseliny v pouze rostlinné stravě nenajdeme a tyto aminokyseliny jsou pak důležité jako stavební prvky buněk,enzymů a svalů. Tím to hasne, veganská strava pro mě není plnohodnotná a abych do sebe cpala doplňky stravy z lékárny na to nemám. Tím jsem asi tak vysvětlila proč ze mě vegan nikdy nebude, jinak proti veganům nic nemám ať si jí každej co chce.

52 Ryu | 29. ledna 2017 v 22:00 | Reagovat

[21]: To jsou halal porážky. Takové porážky jsou dovolené v rámci náboženství, mají vyjímku, je to v zákonech. Přesně takhle poráží zvířata muslimové a židi. Ale nevěřící člověk se k takovému masu nedostane, jedině, že si zajde k muslimovi na kebab nebo k židům do restaurace.

53 zjinyhosveta | Web | 29. ledna 2017 v 23:05 | Reagovat

[51]: Vitamin D se dá získat i ze sluníčka, stačí 20 minut (někde se uvádí i méně). O vitaminu B12 se ještě přesně neví jak přesně probíhá jeho metabolizmus, uvažuje se i nad tím, že si ho ze získané rostlinné stravy člověk dokáže vyrobit sám. Zatím ani věda a doktoři nedokáží určit přesné provázání metabolismu, když pracují všechny látky dohromady.

54 Circle | 30. ledna 2017 v 10:17 | Reagovat

Já stejně pořád nechápu, co tu všichni řešíte? Opravdu všichni jen dokazujete, jak fanaticky se musíte chovat, jen abyste obhájili svou pravdu. Prostě uznejte, že někdo maso zkrátka žere a druhej ne. Hotovo, víc se k tomu nemusíme vyjadřovat. Aby se tu hádalo x lidí, z nichž ani jeden netuší, co je pro toho druhého dobré.

Jako holka, co měla problémy s anorexií, musím přiznat, že jediné, co mi pomohlo jíst a dostat se na nohy bylo maso. Je to zkrátka energie na hodně dlouhou dobu, takže ze začátku mi opravdu stačilo, abych si dala jerky a postupem času jsem měla větší a větší chuť k jídlu. Nehodlám se aktuálně omezovat jen kvůli tomu, že má někdo problém s tím, že jím maso, protože by to zase mohlo zklouznout do momentu, kdy nebudu jíst vůbec.

Prostě a jednoduše - ať si každý žere co chce. Je mi upřímně u prdele, jestli jíte trávu, prasata, kočky, lidi, nebo avokáda. Já jen vyjádřila svůj názor, tak mi ho nemusíte vyvracet jen kvůli tomu, že si myslíte opak. Moc dobře víte, že tyhle hovínka nikam nevedou a tímto spíš lidi odrazujete od toho, aby se do vegetariánství/veganství pustili sami.

"Nestav inspiraci na stranu oběti." - zkuste se nad tím zamyslet a pak vám třeba dojde, jak uboze se aktuálně chováte.

*mic drop* *vazba* *zdvižený prostřeníček*

(a to jsem si říkala, že dneska nebudu protivná)

55 Roman | E-mail | 4. března 2017 v 14:07 | Reagovat

[7]: Matthias - Ty jsi viděl někoho v kožichu z kravské, prasečí, drůběží,.. kůže?

Chápu, že tvůj známý šel na boj proti přírodním kožichům, protože ty zvířata jsou většinou jen chycena, stažena a nikdo se o ně víc nestará..

Neříkám, že v dnešním masovém průmyslu se zabíjí humáně (rozhodně ne) ale bohužel to jinak nejde (taky zastávám názor, že bez masa to nejde) vydržím pár dní, ale čas od času maso prostě potřebuji. A při počtu populace na zemi mužem být rádi, že maso na věechny vystačí..

I když je pravda, že celý průmysl s jídlem dost plýtvá a to by chtělo změnit.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama